Vodilni partner:
Univerza v Ljubljani, Akademija za likovno umetnost in oblikovanje
Vodja projekta:
doc. dr. Barbara Predan (UL ALUO)
Sodelujoče raziskovalne organizacije:
Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede
Inštitut za novejšo zgodovino
Znanstveno-raziskovalno središče Koper
Člani slovenske raziskovalno-projektne skupine:
izr. prof. dr. Petra Černe Oven (UL ALUO)
doc. dr. Petja Grafenauer (UL ALUO)
izr. prof. dr. Nadja Zgonik (UL ALUO)
dr. Daša Tepina, asistent raziskovalec (UL ALUO)
prof. dr. Mitja Velikonja (UL FDV)
izr. prof. dr. Aleš Gabrič, znanstveni svetnik (INZ)
dr. Jure Ramšak, znanstveni sodelavec (ZRS)
V sodelovanju s hrvaškim partnerjem:
Institut za povijest umjetnosti
Vodja projekta:
dr. Ljiljana Kolešnik, višja znanstvena svetnica (IPU)
Opis:
Interdisciplinarna raziskava se ukvarja s hipotezo, da je pospešen proces dekolonizacije v šestdesetih letih prejšnjega stoletja, ki uokvirja artikulacijo kulturnih potreb in kulturne politike držav Gibanja neuvrščenih, ustvaril nove institucionalne mehanizme in nove modele oziroma prakse kulturne izmenjave, kar je povzročilo korenit prelom v Gibanju neuvrščenih na globalnem kulturnem in umetniškem polju. Raziskava prepleta področja oblikovanja, umetnostne zgodovine, kulturnih študij, sociologije, zgodovine političnih idej in njihovih metodologij. Vsa našteta področja bodo v raziskovalnem projektu združena tudi z uporabo digitalnih analitičnih in podatkovnih vizualizacijskih orodij CAN_IS.
Namen raziskovalnega projekta je opredeliti pojem kulture Gibanja neuvrščenih v smislu različne in prekrivajoče se časovnosti, ne pa ideje o kronoloških, linearnih potekih prevladujočih narativ tega obdobja. Ob jasnem zavedanju, da govorimo o svetu nenehnih sprememb, preobratov in konfliktov, pri čemer pa prav umetnost (v širšem polju delovanja) lahko prepoznavamo in interpretiramo kot sicer pogosto spregledan, a indikativen simptom. Pogosto gre namreč za simptom izmikajoče se narave, ki paradoksalno, prav na tem temelju lahko konfrontira obstoječe in prevladujoče kulturno-politične naracije.
Obravnava kritično-teoretske in družbeno-geopolitične interakcije, ki je prišla do izraza v okviru Gibanja neuvrščenih, je razdeljena na tri med seboj prepletene sklope:
- Izgradnja vizualizacije arhivskih podatkov: s ciljem prepoznavanja izvorov, modelov, praks in vpliva mednarodne kulturne izmenjave;
- Odpiranje različnih poti Gibanja neuvrščenih: strategije pogajanja o prepustnosti ideoloških in političnih mej z namenom repozicioniranje nacionalnih in regionalnih kulturnih identitet;
- Gibanje neuvrščenih kot spregledani prostor potencialnih emancipacijskih teorij: kritike institucionalne perspektive bipolarnega sveta v času hladne vojne.
Raziskava se opira na izvirno arhivsko gradivo iz arhivov nekdanjih jugoslovanskih republik, držav gibanja neuvrščenih ter Francije, Avstrije, Švice, Velike Britanije idr. Vključuje metode, ki so temeljno intedisciplinarne, z namenom prilagajanja novim, raznolikim perspektivam, z zahtevo kompleksne obravnave preučevanega objekta. Na ta način, se raziskovalni projekt tankočutno odziva na aktualne procese globalizacije, na spreminjajočo se splošno metodološko in teoretično humanistično krajino, s čemer raziskava prispeva k poskusu dekonstrukcije tradicionalne dihotomije med »centrom« in »periferijo« ter radikalno prestrukturiranjem teritorija, na katerem sta umetnostna zgodovina in zgodovina oblikovanja postavila svoj kanon.
Rezultati slovenske projektne skupine:
Nadja Zgonik, Daša Tepina (ur.) et al., Transformacije v teoriji. Aktualne raziskave: znanstvena konferenca: program in povzetki: Koper, 29. september 2020, Raziskovalni inštitut Akademije za likovno umetnost in oblikovanje UL, Ljubljana 2020 (tudi ‘kickoff meeting’ projekta).
Barbara Predan, »How Socialist Self-Management Contributed to the Understanding of Participation in Design«, v: Fedja Vukić, Iva Kostešić (ur.), Lessons to Learn? Past Design Experiences and Contemporary Design Practices, Proceedings of the ICDHS 12th International Conference on Design History and Design Studies, UPI2M Books, Zagreb 2020.
![]() |
![]() |