Anna Olszewska: Vision as a service, vision as a resource: on the politics of technologised sensing

24. novembra 2023 se je odvil četrti dogodek 10. sezone ALUO uho, predavanje kuratorke in raziskovalke Anne Olszewske z naslovom Vision as a service, vision as a resource: on the politics of technologised sensing. Potekal je na UL ALUO, Erjavčeva 23.

Razumevanje čutil je bilo od nekdaj uganka, ki so jo poskušale rešiti naravoslovne vede. S širjenjem senzorične tehnologije pa postaja zaznavanje tudi vprašanje oblikovanja in politike. Medtem ko večina odmevnih projektov na področju računalniškega vida in umetne inteligence obljublja razumevanje kognicije pri bioloških organizmih, se je bolj skromna smer uporabnih tehnik vida obrnila navzven in išče rešitve, ki bi dejansko delovale v nepredvidljivih in neurejenih okoljih. Empirično strokovno znanje radiometrije, geologije in inženirstva materialov odpira poseben način razumevanja delovanja vida in odpira vprašanja o okoljih, ki jih gradi okoli nas.

Anna Olszewska živi in dela v Krakovu, je kustosinja in raziskovalka na področju humanistike in tehnologije. Njeno raziskovalno in pedagoško delo se osredotočata na strojno estetiko in študije post-razvojne tehnologije. Na Fakulteti za humanistiko Univerze znanosti in tehnologije v Krakovu (AGH University) vodi program za restavriranje medijske umetnosti Re:Senster Lab.

Njeni trenutni projekti se povezujejo s skupnimi raziskavami, na primer na področjih strojne estetike (MarxMachines Inc.) in razvoja infra-institucionalnega okvira za ustvarjalne laboratorije (Hegel Labs za Horizon CREA). Na Univerzi AGH sodeluje tudi pri raziskovalnem projektu EduVrLab. Njeno najnovejše delo se ukvarja s konceptualnim ozadjem tehnologij vida in politiko skupnih dobrin: Olszewska A., Not a book on images: experiments in image processing and machine vision, AGH STS press [2024].

 

 


Oblikovanje naslovnice: Žiga Anderlič

Bienale vidnih sporočil Brumen in pretekli nagrajenci

17. novembra 2023 se je odvil tretji dogodek 10. sezone ALUO uho, predstavitev Bienala vidnih sporočil Brumen in pogovor s preteklimi nagrajenci festivala. Potekal je na UL ALUO, Dolenjska 83.

Fundacija Brumen se želi približati novim generacijam mladih oblikovalk in oblikovalcev, zato je Mina Arko, članica upravnega odbora Fundacije Brumen, podrobneje predstavila bienale in delovanje fundacije. Nato je vodila pogovor z Gregorjem Makovcem (Studio Kruh) ter Anjo Delbello in Aljažem Veselom (Studio AA), preteklimi nagrajenci festivala. V obeh studiih delajo alumni UL ALUO.

Teme pogovora:
1. kako je nagrada ter razstava nagrajenih del pripomogla k večjemu zaupanju naročnikov;
2. kako oblikovalski studii iščejo praktikante preko festivala Brumen;
3. kako in kje so nagrade odprle vrata do različnih tipov sodelovanj;
4. predstavitev nagrajenih projektov.

 

 


Oblikovanje naslovnice: Žiga Anderlič

Aleksandra Vajd: Ich/Du in materialnost fotografskega medija

27. oktobra 2023 se je odvil drugi dogodek 10. sezone ALUO uho, predavanje umetnice Aleksandre Vajd z naslovom Ich/Du in materialnost fotografskega medija. Potekal je na UL ALUO, Erjavčeva 23.

Aleksandra Vajd eksperimentira s sestavnimi elementi fotografskega medija, njegovimi zakonitostmi in strukturnimi variacijami. Postavlja si vprašanje, koliko je mogoče vztrajati v mediju, ki je bil tako dolgo povezan z mimetično iluzijo in iz nje izhajajočo semantično konstrukcijo, ki se je počasi izčrpala in vse bolj zahaja v manirno nizanje podob, ki imajo v nasičeni ikonosferi le redko kaj novega ali resnično pomembnega povedati. Zato so njena raziskovanja usmerjena v mejne, interdisciplinarne oblike vizualnega izražanja, kjer se fotografija povezuje s sorodnimi praksami in ni več odvisna od dvodimenzionalne površine. Med drugim jo posebej zanima umeščanje fotografskega artefakta v prostor – delo, ki ni več odvisno od vnaprej izbrane podobe iz množice ikonografskih možnosti, temveč nastaja v skladu z umetničimi izvirnimi zamislimi iz materiala, izdelanega s fotografskimi sredstvi in postopki. Tako Vajd gledalca sooča s prostorsko postavitvijo, katere sestavni elementi so po izvoru fotografski, vizualno in v smislu učinka pa kiparski, kombinirani po načelih interaktivnih instalacij.

Aleksandra trenutno raziskuje ideje, poskuse in načine, kako se medij redefinira skozi materialnost in nove načine postavitve/predstavitve v galeriji/prostoru.

Minimalistične skupine oblikuje z združevanjem dveh ali več izpostavljenih fotogramov, kar ustvarja skoraj reliefni vtis na steni, ploščadi, podstavkih in omogoča razmišljanje o predmetnosti domnevno nematerialnega medija. Takšna fotografija na podlagi svoje prisotnosti, fizičnosti, materialnosti, časovnosti in izkušnje pogosto dobi kiparske lastnosti.

Delo Aleksandre Vajd je širši javnosti najbolj znano po sodelovanju, najpogosteje s češkim umetnikom Hynkom Altom, s katerim je sodelovala 15 let, v zadnjih letih pa tudi z romunsko umetnico Anetto Mono Chisa in mehiško umetnico Jimeno Mendozo. Vajd je v procesu ustvarjalnega dialoga konceptualna umetnica, ki se izraža s formalno natančnostjo in minimalistično estetiko; umetnica, ki ji sodelovanje pomeni priložnost, da preseže meje svojega medija, fotografije, in pri kateri dialog predstavlja metodo umetniške prakse.

Njena samostojna dela in skupni projekti so bili na primer predstavljeni v Pragi v Galeriji Fotograf, Narodni galeriji Praga, Galeriji Futura, Galerija glavnega mesta Praga, Galeriji Rudolfinum, Hiši umetnosti v Čeških Budejovicah, v ljubljanskih Galeriji Škuc, Moderni galeriji, Cukrarni in Mestni galeriji, Significant Other na Dunaju, <rotor> v Gradcu, Living Art Museum v Reykjaviku, Astrup Fearnley Museet v Oslu, galeriji Street Level Photoworks v Glasgowu, Zuiun-an-Art Project Space v Kyotu, Muzeju sodobne fotografije v Chicagu in drugih.

 


Oblikovanje naslovnice: Žiga Anderlič

Začetek 10. sezone: Andre Dekker, OBSERVATORIUM – Public Art for Public Life

Kot prvi v 10. sezoni dogodkov ALUO uho je bil z nami ANDRE DEKKER, priznani in večkrat nagrajeni nizozemski vizualni umetnik, risar, scenograf, avtor na področju javne umetnosti v kontekstu trajnostnih urbanih in krajinskih sprememb ter soustanovitelj umetniškega kolektiva OBSERVATORIUM, znanega po obsežnih umetniških delih, ki združujejo kiparstvo in oblikovanje krajev. Jubilejno sezono ALUO uho je otvoril 20. oktobra 2023, s predavanjem, naslovljenim “OBSERVATORIUM – Public Art for Public Life”, na katerem je predstavil svojo istoimensko knjigo, ki je izšla lani, ob 25. obletnici delovanja kolektiva.

Od leta 1997 je Andre Dekker z Observatorium-om ustvaril več kot 50 umetniških del v javnem prostoru v New Yorku, Berlinu, Londonu, Krasnojarsku, Nantesu, Aalstu, Porurju, Münchnu, pristanišču Rotterdam ter na številnih mestih drugih mestih na Nizozemskem, v Franciji in Nemčiji.  Leta 2020 je soustanovil Lesnini Field, 55 hektarjev veliko območje divjine in umetnosti. Leta 2021 je skupaj z gledališkim ustvarjalcem Grahamom Eatoughom izdal knjigo Erraid Sound, gledališko igro, knjigo umetnika in kratki film v enem, ki je razstavljena v Hunterian Art Gallery v Glasgowu. Letos se je največ posvečal ustvarjanju krajinskih risb s tušem, ki bodo kmalu razstavljene v umetniškem prostoru Off Hook Groningen.

Oktobra 2023 je na UL ALUO vodil 10-dnevno delavnico ACADEMY GARDEN – the garden as a work of art, za magistrske študentke in študente Oddelka za kiparstvo ter absolventke in absolvente vse drugih smeri, ki jo je zaokrožil prav s tem predavanjem za širšo javnost.

 

Angleški arhitekt Paul Shepheard je o našem gostu zapisal:

Andre Dekker is one of the most perceptive people working in art and architecture today. His works of art are not the ordinary one of programme and finance, but one that explores the boundaries between architecture, sculpture and landscape. It is difficult to put into words exactly what he does, but it is as clear as the sound of a bell when you see it in the world. The words ‘site specific’ are fitting, but that is only a tip of the hat to what he brings about. Time is an important player, but so are gravity and material. Above all, they are generous deeds, which give ‘places for people’ a whole new meaning.

 


Grafično oblikovanje: Žiga Anderlič