Kaverljag: ilustracija za slepe in slabovidne

Društvo Kaverljag in UL ALUO že od leta 1998 v sodelovanju organizirata projekte s področja okoljske in družbene trajnosti, pri čemer neredko v središče postavljata ranljive družbene skupine. V okviru interdisciplinarnih multikulturnih projektov sta v preteklosti med drugim nastali že dve knjigi za slepe in slabovidne: Dotakni se ptice in Žuželke od blizu, a je sodelovanje v letu 2012 zamrlo. Zaradi številnih pozitivnih učinkov smo na UL ALUO videli priložnost, da to dediščino leta 2024 oživimo, saj je služila kot idealna platforma za povezovanje študentov oblikovanja, biologije, pedagogike in umetnosti. Povezali smo jo z vizualno pismenostjo (v okviru raziskovalnega programa P5_0452, Vizualna pismenost, ki ga sofinancira ARIS) in v letu 2024 nadaljevali s fokusom na morski biologiji. Glede na to, da se v raziskovalnem programu Vizualna pismenost ukvarjamo z raziskovanjem vizualnega, se na prvi pogled torej zdi nenavadno, da projekt postavlja v fokus ljudi, ki imajo različne okvare vida in jim je vizualno tako rekoč onemogočeno. Prav ta kontradikcija je bila začetna točka v razmišljanju, da je treba za razumevanje vizualnega nujno raziskovati tudi onkraj vidnega (Černe Oven, 2025).

Cilj je bil razviti empatičen in interdisciplinaren pristop k oblikovanju taktilnih znanstvenih ilustracij, ki bo delno osnovan na preteklih izkušnjah, z dodanimi novimi metodološkimi in pedagoškimi pristopi, ki so bili mogoče prisotni tudi v preteklosti, a ne dovolj izraženi. Poleg tega smo zavestno sledili nekaterim pristopom, ki jih posamezni pedagogi intenzivno uporabljamo na UL ALUO v zadnjih desetih letih: na študente usmerjeno poučevanje, internacionalizacija, multidisciplinarno sodelovanje in trajnostnost.

 

Faze
Projekt je bil sestavljen iz več faz, ki so se smiselno dopolnjevale.

Faza 1: Analiza obstoječih praks
Pred poletno šolo je interdisciplinarna skupina študentov opravila raziskavo o gradivih za slepe in slabovidne. Ugotovili so, da obstaja precej slikovnega gradiva za zgodnje opismenjevanje, medtem ko so didaktične znanstvene ilustracije, zlasti s področja biologije, redke. Še posebej primanjkuje virov s področja morske biologije, zato je projekt usmeril pozornost prav tja.

Faza 2: Mednarodna poletna šola Kaverljag: Morski organizmi za slepe in slabovidne
Mednarodna poletna šola Kaverljag v Pliskovici na Krasu je združila 24 udeležencev iz petih držav. Teoretični del so sestavljala predavanja znanstvenikov, oblikovalcev, umetnikov in tiflopedagogov o inkluzivnem oblikovanju, morju in zaznavanju slepih. Pomemben poudarek je bil na razvoju empatije, tudi skozi izkustveno delavnico, ki je simulirala vsakdanje izzive slepih. Študenti so sodelovali pri ekskurzijah, organiziranih s partnerskimi institucijami, nato pa skicirali in ilustrirali morske organizme, jih poenostavili z linorezom ter pripravili grafične prilagoditve znanstvenih ilustracij. Pri tem so morali združiti znanstveno natančnost, grafično jasnost in prilagoditev proporcev likovnih elementov na brajico. Zaradi visokih stroškov slepega tiska so raziskali za uporabnike cenovno dostopnejšo možnost 3D-tiska.

Faza 3: Nadaljevanje in testiranja
Po končani mednarodni poletni šoli je ožja delovna skupina študentov prilagodila ilustracije za optimalno taktilno izkušnjo: pripravili so vektorske osnove za 3D-modeliranje, jih prenašali v 3D-modele ter eksperimentirali z materiali in šobami tiskalnikov. Z iteracijami in sodelovanjem so razvili taktilne ilustracije, dostopne slepim in slabovidnim. Ilustracije smo s pripadajočimi materiali (zvočni posnetki, originali znanstvenih ilustracij, opisi morskih organizmov, ponazoritve procesa itd.) pripravili za razstave. V sodelovanju z organizacijami slepih in slabovidnih ter gluhoslepih smo organizirali vodene oglede, ki so služili za pridobivanje povratnih informacij in testiranje.

 

Nadaljevanje

Ker so ilustrirani didaktični materiali za slepe in slabovidne še vedno redkost, je bil namen pričujočega projekta razširiti nabor dostopnih materialov za to ranljivo skupino. Pri projektu smo vzporedno delali tudi teoretično: razvili smo metode in priporočila za ustvarjanje taktilnih znanstvenih ilustracij s pomočjo 3D-tiska, ki smo jih objavili v znanstveni monografiji Ilustriranje nevidnega: oblikovanje za vključujočo družbo (UL ALUO, 2025).

Na podlagi izboljšanih prototipov se vzpostavlja prosto dostopna baza tipnih znanstvenih ilustracij za slepe in slabovidne, ki kaže velik potencial, saj nameravamo vsako leto širiti nabor gradiv z vključitvijo taktilne znanstvene ilustracije v kurikulum. Tako se bo izkušnja prenašala na nove generacije študentov, s tem pa opolnomočenje mladih oblikovalcev za strokovno in empatično delovanje na področju družbenega oblikovanja. Baza taktilnih znanstvenih ilustracij in navodil za »tisk na zahtevo« bo namenjena učiteljem, svojcem in tiflopedagogom pri poučevanju slepih in slabovidnih.

Rezultati projekta tako koristijo slepim in slabovidnim, pa tudi študentom, profesionalnim oblikovalcem ter strokovnjakom s področja posebnih potreb. Vsi deležniki lahko pridobijo dragocen vpogled v interdisciplinarne pristope, projekt pa tako poudarja pomen vključujočega oblikovanja za stroko, uporabnike in širšo družbo. Sočasno projekt prispeva k razpravi o vizualni pismenosti in inkluzivnem oblikovanju prek sodelovanja umetnosti in znanosti ter k razvoju novih projektov za slepe in slabovidne, s čimer bi jim z izboljšano dostopnostjo informacij omogočili enakovredno sodelovanje v družbi.

 

Rezultati

 

Vodje projekta:
– Marija Nabernik Bratuš, Petra Černe Oven (Univerza v Ljubljani, Akademija za likovno umetnost in oblikovanje, Ljubljana, Slovenija)
– Aleš Sedmak (Društvo Kaverljag, Šmarje, Slovenija)

Partnerji projekta:
– Akademija za likovno umetnost (Accademia di Belle Arti di Bari), Bari, Italija
– Univerza za umetnost in oblikovanje Moholy-Nagy (Moholy-Nagy University of Art and Design Budapest, MOME), Budimpešta, Madžarska
– Fakulteta za umetnost, Univerza Nacionalne komisije za izobraževanje (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie), Krakov, Poljska
– Akademija za umetnost in kulturo (Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku), Osijek, Hrvaška
– Center ilustracije, Ljubljana, Slovenija

Sodelujoče institucije:
– Zveza društev slepih in slabovidnih Slovenije (ZDSSS)
– Nacionalni inštitut za biologijo (NIB)
– Morska biološka postaja Piran
– Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
– Medobčinsko društvo za slepe in slabovidne Koper (MDSSK)

Mentorji/-ice:
– izr. prof. mag. Marija Nabernik Bratuš, UL ALUO
– prof. dr. Petra Černe Oven, UL ALUO
– izr. prof. mag. Zora Stančič, UL ALUO
– izr. prof. László Nagy, Univerza za umetnost in oblikovanje Moholy-Nagy v Budimpešti (MOME)
– prof. dr. Magdalena Żmijowska, Fakulteta za umetnost, Univerza Nacionalne komisije za izobraževanje, Krakov
– doc. art. Miran Blažek, Akademija za umetnost in kulturo v Osijeku
– Aleš Sedmak, akademski slikar, predsednik Društva Kaverljag

Gostujoči predavatelji/-ice:
– prof. dr. Lech Kolasiński, Fakulteta za umetnost, Univerza Nacionalne komisije za izobraževanje, Krakov
– mag. Tim Prezelj, Pedagoška fakulteta, Univerza v Ljubljani, Ljubljana
– prof. Antonio Rollo, Akademija za likovno umetnost, Bari
– dr. Claudio Batelli, Pedagoška fakulteta, Univerza na Primorskem, Zavod RS za šolstvo, Koper
– dr. Mateja Maljevac, Pedagoška fakulteta, Univerza na Primorskem, Koper

Udeleženci/-ke:
– UL, Akademija za likovno umetnost in oblikovanje: Matevž Bervar, Zoja Čepin, Damir Omić, Ana Turičnik
– UL, Biotehniška fakulteta: Gaj Kušar, Leon Rojk Štupar
– Akademija za umetnost in kulturo, Osijek: Leo Pavlović, Nataša Takač, Stella Perica, Katarina Kovčalija, Rea Čondrić, Petra Kordić
– Fakulteta za umetnost, Univerza Nacionalne komisije za izobraževanje, Krakov: Julia Polak, Agnieszka Stec, Emilia Waśniowska
– Univerza za umetnost in oblikovanje Moholy-Nagy, Budimpešta: Beatrix Zsiros, Patrik Pauer, Zia Gréta Pintér

Financiranje:
– RSF »Študentski projekti za trajnostni razvoj: B.II.3« (Razvoj in krepitev sodelovanja v transnacionalnih medinstitucionalnih učnih skupnostih) in »Spodbujanje vključevanja netradicionalnih/privilegiranih skupin v visokošolsko izobraževanje (S.C.1.3)«
– Raziskovalni program P5-0452, Vizualna pismenost na Univerzi v Ljubljani, Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, ki ga sofinancira Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost RS (ARIS)
– Projekt je v nekaterih delih sofinanciral Svet za umetnost Univerze v Ljubljani.
– Projekt je podprla Mestna občina Koper.
– Projekt je pridobil financiranje Sklada HUD UL 2025.

 

 


Galerija:

Skip to content
UL ALUO logotip 2024
Pregled zasebnosti

Spletna stran UL ALUO uporablja piškotke za izboljšanje uporabniške izkušnje. Vaše osebne podatke zbiramo in obdelujemo v skladu z veljavnimi predpisi (GDPR) ter izključno za določene namene, kot je optimizacija delovanja in navigacije po spletni strani. Vaši podatki so zaščiteni in jih ne delimo brez vašega soglasja.

Za več informacij o uporabi vaših podatkov se obrnite na helpdesk@aluo.uni-lj.si.