Odziv na zapis alumne Eve Ketiš
24.02.2025
Prebrali smo zapis naše alumne Eve Ketiš, objavljen 17. februarja 2025 na omrežju Facebook, v katerem opisuje psihično nasilje in nadlegovanje, ki ga je v času študija na naši instituciji doživljala s strani enega od tedanjih profesorjev.
Na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO) se ji za pogumno izpoved zahvaljujemo in se ji opravičujemo za vse, kar je pretrpela.
Iz zapisanega domnevamo, da se nanaša na anonimno prijavo, ki smo jo dne 27. 10. 2020 prejeli zoper prof. Tugomirja Šušnika. Obravnavala jo je takratna dekanja prof. mag. Lucija Močnik Ramovš. S profesorjem je opravila razgovor, toda ker v prijavi žal ni bilo nobenega opisa konkretnih dogodkov in opredeljivih datumov, drugih prijav študentk ali študentov pa v rokih, ki jih določajo predpisi UL in zakonodaja, takrat nismo prejeli, zoper njega ni mogla uvesti nadaljnjih postopkov.
Omenjani profesor ni več v delovnem razmerju z UL ALUO in prav tako na nikakršen način ne sodeluje več z Akademijo. Leta 2022 je bila proti njemu vložena še ena uradna pritožba, na podlagi katere je trenutni dekan UL ALUO prof. Alen Ožbolt zavaroval znanega prijavitelja, zbral pričevanja in opravil več razgovorov s profesorjem, pri čemer mu je bilo obrazloženo, da lahko sledi tudi odpoved pogodbe o zaposlitvi. Nedolgo po tem se je profesor upokojil.
Vsakič, ko smo na UL ALUO v zadnjih desetih letih dobili konkretne prijave v predpisanih rokih, smo ravnali v skladu s pravili UL in v okviru tega, kar nam omogoča zakonodaja. Če izvemo, kdo so žrtve, jih najprej zavarujemo in nato na podlagi dokazov uvedemo postopek zoper kršitelje, ki lahko pripelje tudi do odpovedi pogodbe o zaposlitvi. Zoper dva druga profesorja smo v tem času prejeli neposredne, podpisane prijave, podprte s pričami, in na podlagi teh sta oba zaposlena prejela izredno odpoved pogodbe o zaposlitvi.
Študentke in študente spodbujamo, da v primeru, če se zgodi kakršnokoli dejanje, ki bi lahko predstavljalo kršitev s strani zaposlenih, nemudoma podajo prijavo. Za te primere imamo zaupne osebe. Pred časom smo uvedli nabiralnike za anonimne prijave in imenovali zaupne osebe, na katere se študentke in študenti lahko obrnejo. Na ravni UL deluje tudi Pisarna varuha študentov in Psihosocialna svetovalnica za študentke in študente.
Upamo si trditi, da se stvari spreminjajo na bolje, trudimo se, nenehno, da se stvari spreminjajo na bolje. UL ALUO se je v zadnjih letih spremenila, res, nenehno se spreminja. Vedno bolj se zavedamo, da je Akademija živ organizem, odprta oblika povezovanj najrazličnejših razmerij, vlog in srečevanj, ki nujno zahtevajo spoštljivo komunikacijo in ničelno toleranco do vsakršne vrste nasilja. Zato se v zadnjih letih neprenehoma aktivno trudimo odpravljati kakršne koli nepravičnosti, v prvi vrsti tudi neprimerno ravnanje zaposlenih.
Krepimo notranjo spoštljivo in demokratično participacijo vseh zaposlenih in tudi vseh študentk, študentov. V zadnjem obdobju smo v tem zelo napredovali, participacija študentk, študentov in delavcev, sodelavcev se je povečala, izboljšala. Med primere dobre prakse lahko štejemo skupnostno so-delo-vanje pri Odprti Akademiji in mnogo drugih.
Kot nehomogena skupnost sprejemamo svojo raznolikost, pluralnost in tudi antagonizme kot normalo vsake sodobne skupnosti. Namreč današnje skupnosti v veliki meri zaznamuje ravno njihova raznolikost, barvitost … V prihodnje pa bomo poskušali biti še bolj vključujoči, solidarni, še bolj tvorno sodelovati in skrbeti za ustvarjanje konstruktivnih srečanj in enakopravna, demokratična združevanja.
Na UL ALUO se kot del Univerze v Ljubljani vedno bolj zavezujemo k aktivni politiki ustvarjanja in ohranjanja akademskega okolja, v katerem se spoštuje dostojanstvo vseh oseb, ne glede na njihove osebne okoliščine. Kajti dostojanstvo vseh in seveda še posebej univerzitetnega učitelja_ice in raziskovalca_ke se izraža s strokovno odličnostjo in širino, tudi senzibilnostjo ter etičnim ravnanjem.
Izobraževanje je učenje (to velja ne le za študentke, študente, temveč tudi za učitelje, učiteljice, ki se nenehno učimo, izobražujemo), branje, pisanje (v naših primerih risanje, modeliranje, slikanje, oblikovanje, restavriranje …) in seveda poslušanje, dialog. Vsi moramo poslušati in slišati. Nova razumevanja izobraževanja in učenja, ki so se v zadnjem obdobju uveljavila na akademiji so t.i. »participativno izobraževanje« in »skupnostno raziskovanje« ter »skupnostno izobraževanje« ali tudi »skupnostno ustvarjanje znanja«. Od starih modelov ponavljanja po določenih kanonih, modelih, prehajamo na nove modele so-ustvarjanja, so-delovanja, »dekoloniziramo«, upoštevamo raznolikost in vključujemo.
Učitelji_ce si prizadevamo, da smo zgled etičnega in spoštljivega ravnanja. Akademija v zadnjem času resnično postaja zgled v teh pogledih, ekologije naših odnosov so se vidno izboljšale: smo demokratična in participativna institucija, horizontalna institucija, naša agenda danes je sprejemanje, gostoljubnost in sočutje. Evi Ketiš se opravičujemo, da v njenem primeru ni bilo tako.
Prof. Alen Ožbolt,
dekan UL ALUO