Eva Smrekar: Ikonografija odrskega uprizarjanja spola (Pariz, 1876–1942)

V petek, 12. aprila 2024, se je odvil na trinajsti dogodek 10. sezone ALUO uho, predavanje kritičarke in raziskovalke Eve Smrekar z naslovom IKONOGRAFIJA ODRSKEGA UPRIZARJANJA SPOLA (PARIZ, 1876–1942). Potekal je na UL ALUO, Erjavčeva 23.

Predavanje je bilo zastavljeno kot oris prisotnosti moškega travestizma v modernih spektakelskih oblikah v Parizu med leti 1876 in 1942, zlasti v pariških kavarnah (café-concert), kabaretih, music-hallu ter v okviru javnih plesov in maškarad. Ob razgrnitvi razvoja scenskih pristopov, telesne politike, ikonografije in recepcije travestizma, smo analizirali postopno integracijo ter oblikovanje kvirovske skupnosti znotraj manjšinskih uprizoritvenih formatov, ki že napovedujejo sodobno drag kulturo.

Osredotočili smo se predvsem na dva uprizoritvena okvira in strukturi odrskega uprizarjanja spola. Prva oblika se nanaša na žanr transformizma v caf’conc’ in music-hallu, pri katerem nas bodo zanimale predvsem imitacije slavnih pevk, plesalk in igralk, vokalne transformacije ter plesne in akrobatske točke v preobleki. Druga oblika moškega tra(ns)vestizma pa se je v obliki plesne maškarade in kostumskih tekmovanj postopno razvila v osrednji plesni dvorani Perzijska palača v Magic Cityju, enem izmed prvih pariških zabaviščnih parkov, zgrajenem leta 1911 v samem centru prestolnice. Kot heterotopija Drugosti, spolne ekshibicije, tehnoloških utopij in kolonialnih fantazij se je s svojo burno zgodovino ter atrakcijami zasidral v samo središče nočnega življenja, ki je v dvajsetih in tridesetih letih z medijsko močno odmevnimi tekmovanji travestitov, zvezdniško žirijo ter policijskim nadzorovanjem dosegel višek svoje razvpitosti do njegovega popolnega zaprtja leta 1942.

Ob pregledu arhivskega gradiva, razglednic in reportažne fotografije nas je še posebej zanimala transpozicija performativnega telesa v podobo, ki funkcionira kot podaljšek same uprizoritve, ter razvoj ikonografije in slikovne kodifikacije travestizma.

Eva Smrekar je mlada raziskovalka na oddelkih za gledališke študije in filozofijo na Univerzi Paris VIII — Vincennes – Saint-Denis. Deluje na področju zgodovine kabareta, music-halla in café-concerta, zgodovine seksualnosti in gledališke historiografije v drugi polovici 19. stoletja in prvi polovici 20. stoletja v Parizu. Svoje delo je nazadnje razvijala v okviru projekta Un nouveau Reg-Arts sur l’École des Beaux-Arts (XIXe -XXe siècles) na École Nationale Supérieure des Beaux-Arts v Parizu, raziskovalne rezidence Fondation Giacometti in poletne univerze Bibliothèque Kandinsky v Centru Pompidou.

Kot članica organizacije Collectif Archives LGBTQI+ skupaj z dokumentaristko Amélie Cabocel vodi projekt oralnih in video arhivov drag kolektivov ter kabaretov v Parizu in širše v Franciji.

 

 


Oblikovanje naslovnice: Žiga Anderlič