Feministična umetnost na ALUO, 2. del

UL ALUO, Galerija Alkatraz in Mala Galerija BS vabijo na

odprtje razstave Feministična umetnost na ALUO, 2. del: Glasno-žitje,

ki bo v sredo, 5. junija 2019, ob 19.00

v Mali galeriji Banke Slovenije, Slovenska cesta 35, Ljubljana.

Razstava je del širšega sodelovanja UL ALUO in društva KUD Mreža (del katerega je Galerija Alkatraz), saj smo skupaj pripravili dve skupinski razstavi feministične umetnosti, ki nastaja in je nastajala med študijem na instituciji in ob njem. Prva razstava Éden, dva, … pet (kosmatih) predlogov za boljši jutri je bila na ogled v Galeriji Alkatraz, druga z naslovom Glasno-žitje pa bo v sklopu praznovanja 100-letnice Univerze v Ljubljani predstavljena v novoustanovljeni univerzitetni Mali galeriji Banke Slovenije na Slovenski cesti v Ljubljani.

Razstavljajo študentke in alumne Oddelka za slikarstvo in Oddelka za oblikovanje vizualnih komunikacij UL ALUO: Nina Baznik, Qëndresë Deda, Polona Drobnič, Tilyen Mucik in Urška Preis.

 

O PROJEKTU

Glede na število sodelujočih umetnic_kov, ki so trenutno študentke_ti podiplomskega ali dodiplomskega študija oz. tik pred zaključkom enega ali drugega, je jasno, da je zanimanja za feministično tematiko precej več, kot ga je bilo še pred petnajstimi leti. Približno takrat je dr. Nadja Zgonik za izbiro naloge pri predmetu Umetnostna zgodovina na seznam gesel, ki naj bi jih opisovale_li študentke_ti, uvrstila tudi feministično umetnost, s tem samo navidezno majhnim dejanjem pa spodbudila pričetek sprememb na UL ALUO in v razmišljanju nas, študentk_ov. Naša naloga se je pozneje tudi zaradi njenega angažmaja in aktivnega interesa nekaterih študentk_tov[1] razvila v publikacijo z naslovom Pojmovnik slovenske umetnosti po letu 1945[2], sama pa sem feministično umetnost v Sloveniji obravnavala še v diplomskem delu pod njenim mentorstvom[3]. Glede na pogovore s študentkami_ti še danes velja, da spodbujanje aktivne drže, še posebej kar se tiče feminističnih vsebin, izvira iz prepleta dobre volje profesoric_jev in želj zainteresiranih študentk_tov. Gotovo pa ima s povečanjem zanimanja za te teme opraviti tudi zaposlovanje novih pedagoških kadrov. Strokovna vodja dr. Petja Grafenauer je ena zaslužnejših za to, da se je projekt udejanjil, seveda ob podpori prve dekanje UL ALUO, mag. Lucije Močnik Ramovš, ki ima posluh za pomen tovrstnih vsebin.

V Mali galeriji predstavljamo dela Nine Baznik, Qëndresë Deda, Polone Drobnič, Tilyen Mucik in Urške Preis z naslovom Glasno-žitje. Skovanka glasno-žitje nastopa kot nasprotje besedi tihožitje, ki je bil eden redkih žanrov, s katerimi so se lahko ukvarjale umetnice vse do konca 19. stoletja[4]. V umetniških šolah jim ni bilo dovoljeno slikati pa goli_em modelki_lu, saj je bilo to razumljeno kot neprimerno in nespodobno zanje. Pojem nespodobnosti je bil seveda zgolj stekleni strop, ki je preprečeval, da bi ženske začele posegati po bolj donosni »visoki« zgodovinski umetnosti. Pogoj zanjo je bilo znanje upodabljanja golih teles, aktov.

Ana Grobler

Celoten tekst si lahko preberete na spletni strani Galerije Alkatraz.

 

[1] Gašper Rus, Robertina Šebjanič, Gaja Zornada.

[2] Pojmovnik slovenske umetnosti po letu 1945. Pojmi, gibanja, skupine, težnje, ur. Nadja Zgonik, Študentska založba in Inštitut ALUO, Ljubljana, 2009, str. 49–58. Dostopno na: http://www.pojmovnik.si/

[3] Dr. Nadja Zgonik me je tudi povezala z dr. Tanjo Mastnak, ki je kot somentorica diplomske naloge pomembno vplivala nanjo.

[4] Študentke so bile sprejete na English Royal Academy šele leta 1861. Po živih modelih jim je bilo dovoljeno risati šele leta 1893, na francoski École des Beaux-Arts leta 1896, na dunajski akademiji Akademie der bildende Kunst pa šele okoli leta 1920. The Guerrilla Girls, The Guerilla Girls’s Bedside Companion to the History of Western Art, Penguin Books, New York 1998, prva izdaja, str. 42.

 

Razstava bo na ogled do 30. junija 2019.

 


Produkcija: Univerza v Ljubljani, KUD Mreža, Akademija za likovno umetnost in oblikovanje (UL ALUO), Banka Slovenije, Akademija za glasbo (UL AG)
Glasbeni performans študentke in študenta UL AG ob otvoritvi razstave v sklopu programa FriFormAV: Gašper Livk – kontrabas in Neža Zupanc – flavta.

Kurator Male galerije: Vladimir Vidmar
Kuratorstvo razstave in besedilo: mag. Ana Grobler
Strokovna vodja: dr. Petja Grafenauer
Strokovni sodelavec: Sebastian Krawczyk
Lektura: Špela Bibič
Oblikovanje: Ana Grobler, Emil Kozole
Odnosi z javnostmi: Sara Bešlin Vatovec, Sebastian Krawczyk

Zahvala: mag. Ana Čigon, doc. mag. Emina Djukić, Jana Fridau, Eva Jus, izr. prof. mag. Žiga Kariž, Tamara Klavžar, Klemen Kocijančič, Nika Lapkovski, Gašper Livk, Gašper Okorn, Tadeja Pirih, mag. Peter Rauch, izr. prof. Sašo Sedlaček, Pia Skušek, Nurlama Vidrih, Neža Zupanc

 

 

Naslovna slika: Tilyen Mucik, Tihožitja, sken predmetov, 100x150 cm, 2018-19